המוסד לביטוח לאומי והזכויות שלנו

המוסד לביטוח לאומי מאגד בתוכו תפקידים שונים שכולם קשורים לרווחת האזרח בישראל ודאגה לו בזמנים מסוימים. הביטוח הלאומי גובה את המסים שלו מאנשים עובדים לפי גובה ההכנסות שלהם, כשכירים או עצמאים, ומשלם להם קצבאות קבועות או מענקים שונים כמו מענק לידה ודמי אבטלה באירועים חד פעמיים. אנחנו מכירים אותו בדרך כלל מהזמנים הקשים יותר כמו תשלום קצבת נכות, ניידות ועוד, ואנחנו מכירים אותו גם מדאגות הפנסיה שלנו כאשר אנחנו מדברים על חיסכון לפנסיה שיש לדאוג לו מראש. הזמנים שבהם אנחנו נזקקים לו הם בדרך כלל לא הטובים ביותר ולכן חשוב להכיר ולדעת מהן זכויותינו כדי להשתמש בהן בשעת הצורך.
חובת תשלום לביטוח הלאומי
המוסד אמנם מתייחס אלינו כאל מבוטחים אבל אנחנו לא מקבלים ממנו באמת מה שנחוץ לנו בהתאם לגובה דמי הביטוח שאנחנו מחויבים לשלם על פי חוק. כך, נשמעות בשנים האחרונות תלונות רבות מצד עצמאים על כך שהביטוח הלאומי אינו מעניק לעצמאים את ההטבות והקצבאות שמגיעות להם בהתאם לדמי הביטוח הגבוהים שהם משלמים, אלא קצבאות שוות וזהות לכל שאר המבוטחים השכירים. כמו כן, אין אפשרות כזאת לוותר על תשלום דמי הביטוח ועל דיווח לביטוח הלאומי משום שזהו מוסד שגובה מסים בדיוק כמו רשויות המס. מה שכן אפשר לעשות זה לקחת את התשלומים בעירבון מוגבל ולהכין חלופות.
קצבאות הביטוח הלאומי
קצבאות הביטוח הלאומי נחשבות מינימליות ובסיסיות ביותר ולכן לא מומלץ להסתמך עליהן כאשר מתכננים את הפנסיה ואת החיים. רצוי להיערך בצורה טובה יותר על ידי עבודה או צבירת הכנסות ונכסים בכל דרך חוקית אחרת ולנצל זאת למטרות חיסכון לזמן משבר או לזמן הפנסיה. זו הסיבה שמומלץ לכולם להיות עם אצבע על הדופק בכל הקשור לניהול הפיננסי שלהם, וכדי לא להסתמך על הביטוח הלאומי. קחו בחשבון גם שבגלל גירעון אקטוארי והארכת תוחלת החיים ביטוח לאומי צפוי להיקלע לגירעון בתשלומים ולכן עדיף לחסוך ולא לבנות עליו, בכל זאת. עם זאת, זכרו גם שרוב האנשים אינם מנצלים את זכותם לקצבאות שונות ולכן דעו מהן זכויותיכם כדי לנצל אותן עד תום.
ביטוח לאומי